Zijn de Surinaamse geestelijken medeplichtig aan slecht bestuur en de verloedering van land en volk?

Mijn kritische beschouwing kan deze groep invloedrijke personen niet overslaan, want je bent als geestelijke eerst mens, ook al heb je alle verzen uit de Bijbel, Thorah, Koran of Gita uit het hoofd geleerd en van voor naar achter gestudeerd. Je bent eerst mens, dan geestelijke. En dus ben je feilbaar. Je hebt ook je tekortkomingen, je bent niet perfect en doet wat je kunt. Maar doen de Surinaamse geestelijken genoeg om het volk te inspireren om na 48 jaar de leugenaars en bedriegers die zich bestuurders noemen – babymoordenaars, valse belovers, aanstellerige, incompetente en vooral opportunistische egoïsten – te helpen herkennen en te weren uit de Surinaamse politiek?
Persoonlijk vind ik dat de Surinaamse geestelijken Gods werk beter kunnen doen. Na 48 jaar is het tijd.
Geestelijken van Suriname, help mij in dit duister, help het volkHelp Suriname om de dieven die keer op keer met leugens en bedrog het volk misleiden, te herkennen. Help dit keer de Surinamers te stemmen op mensen die niet liegen, bedriegen of het land verder verkwanselen. Geestelijken van Suriname, help Suriname na 48 jaar uit de hel op weg naar de hemel! Geestelijken van Suriname, jullie zijn door God uitgekozen om het volk van Suriname te adviseren, waarom doen jullie dat niet? Hoe kan het dat ook jullie dwalen door de tovenarij van de liegende, bedriegende politici die Suriname in 48 jaar hebben verwoest en keer op keer devaluaties en crisis veroorzaken?
De kerken zitten zondags vol. Ook de afgelopen dagen en de komende maand zullen de gebedshuizen – de kerken, de moskeeën en de mandirs – vol zitten met Surinaamse gelovigen. Suriname is een van de meest godsdienstige landen ter wereld. Maar hoe kan het dat het land al 48 jaar compleet verloederd is? Waarom vertrekken mensen al 48 jaar uit het land? Is God ook moe van Suriname, of is God Suriname vergeten omdat Hij moe is van de Surinaamse geestelijken? Of moet ik dit los zien van de schoften die het land al 48 jaar regeren en nu weer schaamteloos in de rij staan om stemmen te bedelen bij het volk dat ze al 48 jaar uitmergelen? Of is dit juist wat God doet met een land en volk dat in zonde leeft? Welke geestelijke in Suriname kan mij dit uitleggen?
En daar hebben we de geestelijken die als afgevaardigden van God, weer de boel gaan begeleiden. Zo gaan ze iedereen weer vertellen wat God eigenlijk bedoeld heeft met dit of dat: de ene passage uit de Bijbel, Koran of mantra uit de Veda’s. Maar zien deze geestelijken, die de Surinamers en de Surinaamse samenleving moeten begeleiden, niet hoe hun medemensen – de mensen die ze net als u en ik kennen: de politici, de parlementsleden, de zogenaamde volksvertegenwoordigers, de mensen die het land besturen – niet hoe vals deze mensen het volk van Suriname al 48 jaar bedriegen met hun leugens? Met beloften over parels en diamanten, eerst met bauxiet, dan met goud en nu met nog meer olie en gas?
Er wordt nu al hard en gretig geroepen: niet barmhartig zijn, niets gratis geven aan het arme volk, ook al is er straks US$ 20-30-100 miljard. Niemand wat gratis geven, alleen die dieven die zich bestuurders noemen mogen gratis hebben wat ze willen: volgauto’s, wachters voor hun huis, salaris “synchronisaties”, verzorging tot je dood ook als je minister af bent, alsof je de meester, koning, keizer of admiraal was. Zelfs als je niets gepresteerd hebt als minister, heb je recht op alles gratis, maar het volk mag niets gratis krijgen, want dan ben je een communist, socialist, en stuur je een verkeerd signaal naar de kapitalistische bedrijven zoals TotalEnergies, Newmont, enz. Geestelijken, wat vinden jullie hiervan?
Ethiek van advies door geestelijkenVanuit een filosofisch perspectief kan de rol van geestelijken in het adviseren van het volk over politieke keuzes worden onderzocht door verschillende ethische, epistemologische en sociale kwesties te overwegen. Geestelijken kunnen een invloedrijke rol spelen in de samenleving door hun morele en spirituele autoriteit, maar deze rol roept ook vragen op over de scheiding van religie en staat, de ethische verantwoordelijkheid van spirituele leiders en de invloed van persoonlijke overtuigingen op politieke besluitvorming.
Vanuit een ethisch standpunt kan worden beargumenteerd dat geestelijken een verantwoordelijkheid hebben om hun gemeenschap te begeleiden in morele dilemma’s, waaronder politieke keuzes. Dit advies moet echter gebaseerd zijn op beginselen van integriteit, rechtvaardigheid en het algemeen welzijn, en niet op persoonlijke of sektarische belangen.
Geestelijken kunnen hun advies baseren op de waarden en idealen die centraal staan in hun religieuze traditie, zoals eerlijkheid, rechtvaardigheid en zorg voor de gemeenschap. Door te pleiten voor politici die deze waarden belichamen, kunnen zij bijdragen aan een bestuur dat corruptie en andere negatieve effecten …