Tekst en beeld Euritha Tjan A Way
PARAMARIBO — Met een glimlach van oor tot oor en een stralend gelaat laat Chermain Belfor, directeur van het Conservatorium Suriname zien dat zij het evenement geslaagd vindt. “Ja ik ben zeer tevreden. Het bij elkaar brengen van verschillende muzikanten is vaak moeilijk, maar het is ons gelukt. De opkomst is goed geweest.” Zaterdag is het evenement Poku krutu gehouden in Zus en Zo in het kader van het Kraka-project dat wordt gedragen door het Conservatorium Suriname en het productiehuis Brut in Nederland. Tijdens het evenement werd met elkaar gesproken over onderwerpen de muzieksector rakende. Daarbij kwamen ook enkele thema’s aan de beurt die eigenlijk nog taboe zijn in de muziekscene.
Een van die onderwerpen is dat sommige mediahuizen geld vragen alvorens een product van een artiest af te draaien. “Dat is jammer, want als je bij de radio werkt bijvoorbeeld kan je niet bepalen wat je publiek leuk zou vinden. Je moet je ervan bewust zijn dat je als poortwachter functioneert maar dat je niet vanuit je echo moet werken”, klonk de reactie van Conchitta Bottse die in Nederland programmeur is en participeerde in het tweede panel.
‘Het zou mooi zijn als zoiets dan uit zou groeien tot een jaarlijkse plek waar we bij elkaar kunnen komen en kunnen werken aan de opbouw van die muziekscene’-Xillian Macrooy
Wel merkte zij op dat er in Nederland veel subsidie is; dus organisaties mogen experimenteren en kunnen daardoor meer soorten genres laten horen. Theo Clarke die iedereen beter kent als Oom Tho deelde mee dat het niet afdraaien van sommige muziek eraan ligt dat de artiesten soms onvoldoende doen om buiten hun bestaande fanbase te stappen. “Want ik ken je, maar ik weet je niet”, zei hij aan verschillende artiesten, wat voor de nodige hilariteit zorgde.
Geen structuur
Een ander onderwerp dat werd aangestipt is dat er geen structuur zit in de muziekwereld en er weinig evenementen zijn waar artiesten echt samen kunnen komen en kunnen optreden. Adeye Tjon, ofwel Mc Complex die enkele jaren terug de Rutu Foundation heeft geholpen een platform voor artiesten op te richten verklaarde dat hij het oneens is met de moeilijkheidsgraad om zoiets op te zetten. “Je hebt niet veel nodig en wat je zeker niet moet doen is wachten op iemand. Want niemand gaat het voor je doen. Een plek om op te treden, een mike, sound, dat is het. Je moet consistent zijn, dit blijven doen en dan gaat het groeien. Dan heb je een plek om bij elkaar te komen.
Congres
De organisatie wil in augustus een congres houden waar muziekmakers bij elkaar kunnen komen, waar ze muziek kunnen maken en van elkaar kunnen leren. “Het zou mooi zijn als zoiets dan uit zou groeien tot een jaarlijkse plek waar we bij elkaar kunnen komen en kunnen werken aan de opbouw van die muziekscene”, opperde Xillian Macrooy die ook in het tweede panel zat. Hij is de tweelingbroer van de bekende Surinaams-Nederlandse zanger Jeangu Macrooy.Er was ook ruimte voor ongezouten kritiek. Fabien Seymor, trekker van de organisatie Promarman.com vond dat “het in Suriname was net een bakbawinkri.” Daarnaast zei hij dat Surinamers elkaar maar moeilijk iets gunnen en niet willen samenwerken. Hij vindt ook dat het soms lijkt “alsof die Nederlanders ons willen komen zeggen hoe we het moeten doen.” Echter Seymor toonde zich tevreden met het feit dat het initiatief Kraka deze elementen niet in zich heeft en nodigde iedereen uit mee te do
Auteursrechten
Over auteursrechten werd heel weinig gesproken. Want terwijl sommige radio dj’s geld vragen om cd’s te laten horen van bepaalde artiesten en politieke partijen op hun bijeenkomsten allerlei liedjes gratis spelen, is het in de professionele wereld net anders. Daar wordt betaald om nieuwe producties te laten horen en er wordt betaald als muziek van een artiest wordt afgespeeld. Dat is volgens Belfor “een gevoelig onderwerp.” De organisatie heeft daarom bewust gekozen om in dit kader te praten over een muzieksector en niet muziekindustrie.
“De verschillende schakels die in place moeten zijn voor een muziekauteursrechtenorganisatie zijn dat niet en wij als conservatorium kunnen dat niet dragen. We zijn een educatief instituut”, zegt Belfor. Clifton Braam, onderdirecteur van het Directoraat Cultuur van het Ministerie van Onderwijs, Wetenschap en Cultuur meldt wel dat hij deze poku krutu een goed initiatief vindt maar dat het onderwerp auteursrechten wel een meer prominente plek zou moeten krijgen, want dan kan je het pad van professionalisering op.
Congres
“We worden in het Caribisch Gebied ‘Pirates of the Caribbean’ genoemd. En van dat label moeten we afkomen. Of willen we het onderwerp niet aanpakken omdat iedereen van iedereen speelt? …
- BLTO protesteert en zal tot 10 uur lesgeven..
- Geen gunst, maar een recht!..
- Met PVC en DUS 13 partijen geregistreerd bij CHS..
- Bestuurder die inreed op politie bij roadblock aangehouden..
- Tienduizenden rouwen om vermoorde Hezbollah-leider, Nasrall…..
- STEM VAN LAAGGELETTERDEN TREKKEN MET POPULISTISCHE BELOFTEN..
- BLIND..
- Dikan: “Kiesregeling onvoldoende bekend bij bevolking”..
- Een politiek middenblok, een brug te ver?..
- DUS officieel geregistreerd na correcties in documenten..
- Robinhood krijgt Notch met veel moeite klein..
- VSG: Nota van wijziging grove schending van rechten inheems…..
- Inflatie omlaag, maar prijzen omhoog; hoe kan dat?..
- ONRUST CONSTITUTIONEEL HOF..
- DOERGA MOET ZICH NIET BEMOEIEN MET GRENSKWESTIES..
- Duitsers stemmen, extreemrechtse partij koerst op beste res…..
- VSG: “Nota van wijziging grondenrechten grove schending van…..
- Apetina beschikt over nieuwe generator..
- Nederlandse comedyshow FATU keert terug naar Suriname..
- Dodelijke bromfietsaanrijding onderstreept verkeersgevaar I…..
- Propaganda en vuilniszak..