Het is mogelijk dat de strijd tussen de Creoolse en Hindoestaanse kapitaalbezitters en politici over oil and gas zal uitmonden in een coalitie van NPS en NDP tegen de VHP, waarbij ABOP, PL, en wie weet A20/Doe, of DA91 of OPTSu op de politieke wipplank de doorslag kunnen geven. In het Frans zegt men Cherchez la femme (Zoek naar de vrouw) bij het oplossen van mysterieuze moorden. De gedachte is, dat je moet zoeken naar de bron van de passie achter de daad, In de politiek zouden we moeten zeggen Cherchez l’argent. Zoek het geld. Trek de geldstromen na. De passie van de politiek is kapitaal. Wil je de politiek begrijpen zul je moeten ontdekken wie geld verdient bij deals tussen de overheid en particulieren.
Anders gezegd. Het uittreden van de NPS uit de coalitie met de VHP is niet te verklaren met ideologische of ethische motieven. Het is Sibilo versus Kirpalani.
Chronische burgeroorlog
Het vuur onder de etnische polarisatie is de machtsstrijd tussen de Creools/Joods/Chinese kapitaalbezitters en hun Hindoestaanse tegenhangers. Suriname verkeert in een laaggradige maar permanente burgeroorlog. Er is geen centraal overkoepelend gezag dat dit chronische conflict over leefruimte reguleert en binnen de perken houdt.
De grondoorzaak is van de chronische burgerloorlog, die overigens net als een hete, acute hooggradige oorlog, honderdduizende mensen op de vlucht heeft gejaagd, (met name tijdens acute opflakkeringen zoals bij de onafhankelijkheid, de militaire coups en de oorlog in het binnenland) is de machtsstrijd over de natuurlijke hulpbronnen en de instituten van de staat. De strijdende partijen zijn etnische kongsi’s (samenspannende kapitalisten, politici en managers).
Als we dit nu weten, wat kunnen wij, eenvoudige burgers van dit land, doen om de situatie te verbeteren? Hoe transformeren we het politiek systeem dat steeds weer golven van etnische polarisatie genereert naar een opbouwende politiek die zorgt voor vrede en veiligheid?
Het lijkt een wanhopige opdracht. Maar dat is het niet. Mensen hebben het vermogen om nieuwe politieke werkvormen te maken.
Immigratie shock
Het verhaal van de Surinaamse natievorming is het verhaal van de verwerking van de massale instroom van immigranten uit Azie in de Creoolse samenleving. De nationale ontwikkeling in cultureel, politiek en economisch opzicht wordt in grote mate (maar niet uitsluitend) bepaald door de dynamiek van de psychosociale en politieke verwerking van de Aziatische influx tussen 1873 en 1930. Op een bevolking van amper 150.000 mensen kwamen er meer dan 60.000 immigranten uit Brits Indie en Oost-Indie in Suriname aan. Denk je eens in. Dat is vergelijkbaar met de immigratie van 180 miljoen mensen in de Verenigde Staten of 7 miljoen in Nederland. Trump en Wilders maken zich druk over minuscule aantallen.
Aziatische influx 1873 -1930
De immigratie van de Aziaten is iets waarmee de ontvangende Creoolse samenleving nooit vrede heeft gehad. De schok van de immigratiegolf bracht anti-hindoestaanse sentimenten naar boven in alle lagen van de bevolking, dat is de Creoolse samenleving die tijdens 300 jaar kolonialisme gestalte kreeg. Deze Creoolse samenleving met zijn mamio-cultuur van Europese, Inheemse en Afrikaanse modules had geen moeite met de integratie van nieuwe cultuurgroepen, maar ze kon de grote groepen Aziaten niet behappen. De elite ontwierp bij de invoering van het algemeen kiesrecht in 1948 een districtenstelsel dat moest garanderen dat de hindoestanen geen politiek overwicht kregen. Dit districtenstel is decennia gebruikt als instrument voor het bewaren van het machtsevenwicht onder Creoolse dominantie.
In de chaotische tijd van de militaire diktatuur verschoof het economisch machtsoverwicht sterk in het voordeel van hindoestaanse kapitaalbezitters. Onder Bouterse kwamen de Tarantula’s tot wasdom, finacierders die in ruil voor financiele steun aan de NDP lucratieve deals met de overheid kregen. Aan de rechtsgeleerden van de Creoolse elite hadden de militarien niet veel. De hegemonie van de Creoolse elite kwam ten einde doordat Bouterse het machtsevewicht verstoorde.
Drie krachtenvelden
Willen we dwars door de chaos en de wirwar van belangen en de perikelen van de zes partijen in het Parlement en de 34 erbuiten,, dan kunnen we beginnen met een model van drie krachtenvelden:
1. Structurele ongelijkheid tussen bezitters en bezitlozen, kapitaal en arbeid.
2. Culturele verschillen tussen Aziaten en de Creolen, die een bron zijn van allerlei ergernissen in het dagelijks leven van alleman en culmineren in het derde krachtenveld, namelijk:
3. Een strijd om de macht etnische elites en .kongsi’s (samenzwerende groepen van kapitalisten, politici en hoge ambtenaren) over het beheer van de instituten van de staat en de natuurlijke hulpbronnen (oil and gas).
Het eerste krachtenveld tussen arbeid en kapitaal bepaalt de toonsoort en de toonladders en de instrumenten waarmee de politieke muziek in de hele wereld gespeeld wordt. Het tweede krachtenveld produceert de grondtoon van de politieke muziek in Suriname sedert 1873. Het derde veld produceert een kakafonie van melodieen op de maat …
- Column: Borrelpraat no. 860..
- Jaguar ‘terroriseert’ bewoners van Powakka..
- ACT Guianas over nota van wijziging wet collectieve rechten…..
- Actie bond ROS tijdelijk opgeschort na concrete afspraken..
- NDP klaar om regeermacht over te nemen..
- Scoutingvrijwilligers gehuldigd voor decennialange inzet..
- VICIEUZE CIRKEL..
- NDP goochelt met geld en woorden..
- Padvinders en vrijwilligers gewaardeerd voor hun inzet..
- Uitslagen Voetbalwedstrijden – 23 Februari 2025..
- Politica Huur: “ABOP moet meer ruimte krijgen in komende re…..
- Hans van den Broek (88) Overleden: CDA-Prominent en Oud-min…..
- Scoutleiders en vrijwilligers gewaardeerd voor jarenlange i…..
- Kris Dwarkapersad Sharma..
- Emmy Vera Veldkamp-Fräser..
- Annie Florence Kopinsky..
- Openbrief aan de regering en De Nationale Assemblee..
- Assembleelid Plein: “Regering moet na registratie partijen …..
- HOUDT DE DIEF ROEPT DIEF..
- SANTOKHI’S PERSOONLIJKE COALITIE..
- BLTO protesteert en zal tot 10 uur lesgeven..