Heengaan Pablo Nahar groot verlies Surinaamse muziekwereld

De Surinaamse en Nederlandse muziekwereld is in diepe rouw na het onverwachte overlijden van Juan Pablo Nahar, een uitzonderlijk getalenteerde contrabassist en componist. Pablo Nahar, zoals hij bekend stond, heeft een onuitwisbare stempel gedrukt op zowel de jazz als Surinaamse muziek.
Tekst Steven Seedo

Beeld Ronald Snijders
Zijn plotselinge dood woensdag op 72-jarige leeftijd heeft velen geschokt, vooral omdat hij nog midden in het leven stond en volop actief was in de muziek. Ronald Snijders, één van zijn vele muzikale collega’s, over zijn heengaan: “Het is een schok in de muziekwereld en een groot verlies. Niemand had verwacht dat dit op zo’n betrekkelijk jonge leeftijd zou gebeuren. Hij heeft een enorme staat van dienst.”

“Pablo Nahar was een mentor en voorbeeldfiguur die veel betekende voor de Surinaams-Nederlandse jazzwereld”
Graziëlla Hunsel-Rivero
Pionier
Snijders, die meerdere keren met Nahar heeft samengewerkt, onder meer in zijn band Black Straight Music en het Suriname Jazz Quartet, herinnert zich hun laatste optreden samen in mei van dit jaar. Met pianist en arrangeur Sonny Khoeblal gaven ze een indrukwekkende show, die achteraf gezien de afsluiting bleek te zijn van een lange, vruchtbare samenwerking.
Nahars veelzijdigheid als musicus kwam ook naar voren op het internationale jazzfestival vorig jaar oktober te Bastion in Nieuw-Amsterdam, Commewijne. Hij gaf een indrukwekkend bas- en steelpan optreden, voorafgaand aan dat van Snijders en zijn band.
Nahar stond ook bekend om zijn muzikale vernieuwingsdrang en zijn brede harmonische kennis. Hij combineerde jazzinvloeden met traditionele Surinaamse ritmes, zoals kaseko en kawina. Met Glenn Gaddum en Eddy Veldman richtte hij in 1981 het Suriname Music Ensemble op. Deze formatie creëerde het genre ‘Paramaribop’, een unieke fusie van de harmonieën uit de bop-jazz en Surinaamse ritmes.
Dit genre heeft de jazzscene in zowel Nederland als Suriname verrijkt en heeft Nahar gemaakt tot een pionier van de Surinaamse muziek. Maar zijn invloed reikte verder dan jazz. Zijn veelzijdige spel is te horen op talloze lp’s en cd’s en hij werd geprezen om zijn verfijnde techniek en zijn vermogen om diep emotionele klanken uit zijn instrument te halen.

Pablo Nahar trad op 12 juli op tijdens het NN North Sea Jazz Festival in Rotterdam, Nederland.Inspiratiebron
Zanger Delano Weltevreden typeert Nahar als “een enorme inspiratiebron voor jonge Surinaamse muzikanten” en noemt zijn overlijden “een enorme klap voor de poku wereld”. De invloed van de jazz virtuoos op jongere generaties muzikanten is onmiskenbaar.
Jazzvocalist en songwriter Graziëlla Hunsel-Rivero herinnert zich hoe ze als klein meisje gefascineerd raakte door zijn muziek toen hij speelde in de band van haar moeder, zangeres Anne-Marie Hunsel. Ze beschrijft Nahar als “een mentor en voorbeeldfiguur die veel betekende voor de Surinaams-Nederlandse jazzwereld”. Zijn muziek heeft volgens haar een blijvende invloed op haar carrière en op die van vele anderen.
Ook Khoeblal, met wie Nahar in de afgelopen jaren veel optrad, sprak lovend over zijn muzikale kameraad. “Jouw aanmoediging, liefde en bewondering voor mij en alle muziek die we hebben gemaakt, hebben me nog verder ontwikkeld”, aldus Khoeblal. Hij beschrijft Nahar als een vriend en mentor die hem altijd heeft geïnspireerd, zowel muzikaal als persoonlijk.
Laatste optredens en onderscheiding
Op 12 juli dit jaar maakte Nahar een triomfantelijke comeback tijdens het North Sea Jazz Festival, waar hij optrad met muzikanten als Franklin Ceasar en Rory Ronde. En nog vorige maand, slechts enkele weken vóór zijn overlijden, trad hij op in het No Limit Jazz Café in Amsterdam-Zuidoost. Dat optreden werd door velen geprezen als één van zijn beste in jaren.
In 2024 werd Nahar onderscheiden met de prestigieuze Lifetime Achievement Award van het radioprogramma ‘Touch of Jazz’, gepresenteerd door de topviolist Jean Durham. Deze werd hem toegekend vanwege zijn decennialange bijdrage aan de jazzmuziek en zijn invloed op de Surinaamse en Nederlandse muziekscene.
Nalatenschap
Nahar was niet alleen een gepassioneerde muzikant, maar ook een toegewijd docent. Van 2013 tot oktober 2022 doceerde hij basgitaar en contrabas, muziektheorie en ensemblebegeleiding aan het Conservatorium Suriname.
Zijn studenten en collega’s herinneren zich hem als een inspirerende mentor die altijd klaarstond om zijn kennis te delen en jonge muzikanten aan te moedigen hun talenten te ontwikkelen. Volgens het Conservatorium laat Nahar een onuitwisbare indruk achter, niet alleen door zijn muzikale expertise, maar ook door zijn warme persoonlijkheid en humor.
Ernestine Comvalius, mede-initiatiefnemer en eerste directeur van het Bijlmer Parktheater, deelde ook haar herinneringen aan Nahar. “Toen ik in 1998 kwam werken in Amsterdam-Zuidoost bij Café De Krater, was één van mijn eerste stappen Pablo Nahar, Eddy Veldman en Kempie uitnodigen om ons team te versterken.” Dit leidde tot vele educatieve concerten en creatieve projecten. Nahar speelde een belangrijke rol in de ontwikkeling van de culturele scene in Amsterdam-Zuidoost en heeft de naam ‘ …