Felix de Rooy geëerd met Gouden Kalf voor de Filmcultuur

UTRECHT — De deels in Suriname opgegroeide Felix de Rooy ontvangt dit jaar in Nederland het Gouden Kalf voor de Filmcultuur. Deze onderscheiding wordt uitgereikt aan personen of instanties die zich op uitzonderlijke wijze verdienstelijk hebben gemaakt voor de Nederlandse filmcultuur. De uitreiking vindt 27 september plaats tijdens het EY Gouden Kalveren Gala van het Nederlands Film Festival (NFF) in de Stadsschouwburg Utrecht.

“Ik ben erg erkentelijk dat de mensen mij deze eer toekennen. Het zal mijn leven mooier maken”

De Rooy voelt zich vereerd met de toekenning. “Ik ben erg erkentelijk dat de mensen mij deze eer toekennen. Het Gouden Kalf voor de Filmcultuur zal nu samen met mijn vorige Kalf, mijn leven mooier maken.” Hij wordt geportretteerd in de korte documentaire ‘Nomade in niemandsland’ van Hester Jonkhout, die op het komende NFF in première gaat in Nederland. Hij ontvangt het 39e Gouden Kalf voor de Filmcultuur op voordracht van de raad van toezicht, de artistiek en zakelijk directeur van het NFF.

Verschil gemaakt
De Rooy wordt onderscheiden vanwege zijn grote betekenis voor de Nederlandse kunst en cultuur. In het aanbevelingsrapport staat: “Felix de Rooy heeft met zijn multidisciplinaire kunstenaarschap een indrukwekkende loopbaan opgebouwd. Als voorvechter heeft hij onder meer het verschil gemaakt om andere perspectieven over het voetlicht te brengen.”
In zijn kunst benadrukt hij de onderwerpen die ook nu nog steeds actueel zijn: het koloniale verleden, de zienswijze van verschillende culturen en de betekenis van queeridentiteiten in de kunst. “De Rooy inspireert met zijn veelzijdigheid als acteur, filmmaker, kunstenaar, theatermaker, curator, verzamelaar, beschouwer en maatschappijcriticus generaties in Nederland en ver daarbuiten.”
De in 1952 op Curaçao geboren De Rooy is actief als acteur, beeldend kunstenaar, theatermaker en verzamelaar. Hij studeerde in de jaren zestig en zeventig aan de Vrije Academie in Den Haag. In de jaren zeventig en tachtig vroeg hij met zijn werk aandacht voor de positie van zwarte makers en acteerrollen zoals in zijn debuut ‘Desiree’ (1984) en ‘Almacita di desolato’ (1986).
Hij ontwierp als kunstenaar ook (film)affiches. Voor Spike Lee’s korte film ‘Joe’s Bed-Stuy Barbershop: We Cut Heads’ (1983) deed De Rooy de art direction. Zijn film ‘Ava & Gabriel – un historia de amor’ (1990) betekende zijn doorbraak als filmmaker in Nederland. De film kreeg de Gouden Kalf Speciale Juryprijs toegekend.
Maatschappijcriticus
Als maatschappijcriticus maakte hij de documentaireserie ‘Erfenis van slavernij’ (2003) met een bijbehorende tentoonstelling over het koloniale verleden van Nederland. Als acteur verscheen hij in ‘Boy Ecury’ (2003) van Frans Weisz en de met het Gouden Kalf bekroonde film ‘Buladó’ (2020) van Eché Janga. In 2000 werd hij benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau en in 2017 ontving hij de oeuvreprijs Black Achievement Award.
Het Stedelijk Museum presenteerde in 2023 de tentoonstelling Apocalypse over het vijftigjarig kunstenaarschap van De Rooy en Filmmuseum Eye presenteerde in hetzelfde jaar een overzichtstentoonstelling van al zijn films. Dit najaar is de beeldende kunst van De Rooy te zien in een tentoonstelling in Berlijn.